fredag 14. november 2008

MockBa

På nattoget til Moskva. Vi fikk noen fine, nesten luksus-kupeer, og jeg tror de fleste sov ganske godt, faktisk.

"Hostel Camelot"- men det var bare en vanlig leilighet, bortsett fra at det sto romnummer på de tre soveromsdørene. Vi var litt forvirrede en stund..

Denne blokken er ikke så langt fra den søte kirken, men du, så forskjellige de er. Og sånn er det overalt. Litt av hvert.

Plutselig begynte klokketårnet å ringe, og det var en mye finere melodi enn de forferdelige sangene fra Narkotorvet i tønsberg.

Dett var i sjutiden om morgenen (vi kom med toget kl. 5.00)


Kreml, tidlig om morgenen.

En kirke som Stalin i sin tid sprengte i luften for å vise hva han syntes om religion. På stedet bygget han et "Sovjet-palass", åtte meter høyere enn Empire State Building, og med en 6000-tonns leninstatue på toppen. Men det sumpete jordområdet klarte ikke å holde et slikt bygg særlig lenge, så Stalin anla et stort svømmebaseng der istedenfor..
For noen år siden bygget de kirken opp igjen.

St. Basils katedral. Eller bare Храм Покрова Божией Матери (собор Василия Блаженного)

Ælgkalv

Det Historiske museum på den Røde Plass. Utstillingen hadde mange fantastisk fine smykker og slikt i "gullavdelingen".
Ja, og så så vi på Lenin. Død var han. Det var fryktelig surrealistisk. Men vi hadde lyst til å gå innom en gang til..
Det er i det hele tatt veldig typisk russisk å balsamere en mann som ham og stille ham ut i en glassmonter for alles skue.

En katedral på den røde plass.

St. Basils katedral



Klokketårnet i Kreml. Det slo flere ganger da vi var der, og det var en veldig koselig lyd.

гум, et stort stort kjøpesenter med kun de aller dyreste merkebutikkene. Og en kjempestor delikatesseforetning, (som det fantes utrolig mage av i Moskva generelt).




Pusjkinstatue på Pusjkinplassen



Litteraturbarna foran huset hvor Gogol` bodde og døde.

På et metrostopp.

Turister på en kafe hvor de bare hadde halvparten av det som stod på menyen, og hvor vi fikk en omelett og et smørbrød vi ikke hadde bestilt i det hele tatt.

Dette og alle bildene til og med sjømennene, er fra Skulpturparken. Det var en ganske underlig park, det virket som om alle statuene som ikke passet inn i noe museum var kastet inn der, uten noen tanke på noen orden eller rekkefølge. Men jeg likte den. Og vi gjorde så mye morsomt der.





Kaspar

Ælgkalv



Skruen og Kroken

Stalin, Kamilla og Lenin. (Som hadde en fuglebæsj på hodet
)
Stalin

Lenin. (En av minst fem Leninstatuer på en liten gressplen.
)
Lenin og Inger Johanne

Et kunstverk til minne om alle som omkom under GULAG.







Noen моряки. Sjømenn:)
Dette er fra metrostoppet Partizanskaja, hvor vi det i nærheten ligger et stort turistmarked, hvor jeg endte opp med å kjøpe halvparten av julepresangene.
Dette var det eneste man hadde mulighet til å ta bilde av i Tretjakovgalleriet. Men det var i det hele tatt veldig stilige lysekroner der.
Dette er fra vårt metrostopp, Poljanka.

3 kommentarer:

Rebecca sa...

Den parken virket morsom! Frognerparken er altfor organisert...

Rebecca sa...

Oh, ELGKALV!! (jeg har innviklede planer om aa stjele en hagenisse fra den lokale puben neste helg, vent paa baade bilder og oppdatering om hele operasjonen paa bloggen)
En venn ringte meg fra en do i Paris for aa fortelle meg at han hadde mistet aftershaven sin i toalettskaalen, og at det derfor naa klassifiserte som au de toilette...og han sa at en av hagenissene paa puben min heter Philip (han har aldri vaert der, men han er rar). Saa jeg skal stjele 'Philip' og gi ham i gave til min venn fra Paris neste gang jeg treffer ham i London.

Forvirret? Jeg ogsaa^^

Rebecca sa...

Tja, hagenisse Philip blir kun hos meg i en kort periode da, jeg skal jo gi ham i gave til han fyren som jeg traff gjennom couchsurfing i London. Han er en saann 'jeg snakker aatte spraak flytende og tar absolutt alle typer humor paa strak arm' type. dere maa treffes^^

Jeg kommer til norge i slutten av januar, og jeg vet ikke lenger om jeg skal til afrika eller ikke. jeg vil skikkelig, men samtidig saa har jeg egentlig ikke raad. Det hadde vaert enklere(og ganske digg) aa ha leiligheten i toensberg for seg selv i tre uker mens jeg snoerer opp traadene i det forvirrende livet mitt..

Lover aa oppdatere deg naar jeg vet sikkert! Skal gjoere mitt BESTE for aa huske bursdagen din, vi maa feire ordentlig naar vi treffes i norge igjen!

Hurra for kakesnor!